Gå til innhold
Bano

Heradsbygda Omsorgssenter | Ringerike kommune – Hønefoss 

Fra idé til virkelighet – hvordan fremtidens baderom fungerer i praksis 

Hos Bano jobber vi hver dag for å utvikle produkter som gjør hverdagen enklere for mennesker med mobilitetsutfordringer – og for deres omsorgspersoner. Derfor setter vi stor pris på muligheten til å snakke med helsepersonell som kjenner brukernes behov. Når vi får høre hvordan våre løsninger påvirker både helse, velvære og arbeidsmiljø, gir det oss både verdifull innsikt og ekstra motivasjon til å fortsette arbeidet vårt. 

Et av stedene hvor våre løsninger er i bruk, er Heradsbygda Omsorgssenter i Hønefoss, Ringerike kommune. Senteret sto ferdig i 2021 og tilbyr langtidsplasser samt dagtilbud for hjemmeboende med demens. I tillegg holder hjemmetjenesten i Hønefoss til her. Omsorgssenteret har totalt 64 pasientrom, fordelt på fire demensavdelinger og fire somatiske avdelinger. 

Fremtidens baderom – levert av Bano Prefab 

Til Heradsbygda Omsorgssenter har Bano Prefab, en del av Bano Group, levert prefabrikkerte baderomskabiner – såkalte baderomspodder. Disse produseres på vår fabrikk, og transporteres ferdige til byggeplassen. Denne metoden reduserer CO₂-avtrykket, er kostnadsbesparende og sikrer høy kvalitet og funksjonalitet. Løsningene er fleksible og egnet for alt fra boliger og hoteller til helsebygg og studentboliger. 

Ønsker du å vite mer om våre løsninger? Besøk oss på her

Heradsbygda Omsorgssenter – et innblikk fra innsiden 

For å få et bedre innblikk i hvordan våre produkter fungerer i praksis, har vi tatt en prat med Nikolina Bukumirovic (28), helsefagarbeider ved Heradsbygda Omsorgssenter. Hun har jobbet i helse- og omsorgssektoren i åtte år og deler gjerne sine erfaringer. 

Vi valgte Bano fordi de leverer fenomenale løsninger som gjør hverdagen vår mye lettere.! – Nikolina, Helsefagarbeider – Heradsbygda Omsorgssenter

Hvorfor falt valget på Bano sine baderomsløsninger? 

Vi valgte Bano fordi de leverer fenomenale løsninger som gjør hverdagen vår mye lettere. Badene er veldig praktiske – både for beboerne og oss ansatte, forteller Nikolina. 

Hvordan har løsningene påvirket arbeidsmiljøet og kvaliteten på omsorgen? 

Arbeidsdagene har blitt lettere. Det er færre tunge løft og belastende arbeidsstillinger. Det gir både bedre ergonomi og tryggere situasjoner for beboerne. Mange av løsningene gir beboerne mer selvstendighet, spesielt håndtakene og høydejusteringen på servanter og toaletter. Det gir trygghet og verdighet. 

Hun presiserer samtidig at på hennes avdeling – en somatisk avdeling – er mange pasienter sengeliggende, og stell foregår ofte på rommet. Likevel er badene godt tilpasset både forflytning og komfort ved behov. 

Hvilke produkter fra Bano benyttes? 

Vi bruker blant annet vendbart toalett med elektrisk høydejustering, servant med høydejustering, dusjsete, støttehåndtak, dusjhylle, speil, vegghengt toalettbørste og høyskap. Muligheten til å tilpasse høyde etter bruker er noe som virkelig har gjort en stor forskjell i hverdagen vår. 

Hvordan oppleves det med tanke på hygiene og infeksjonsforebygging? 

God hygiene er alltid viktig, og vi er veldig opptatt av det. Badene støtter opp under dette, men det handler også mye om holdninger og rutiner hos personalet. Hygiene handler om mer enn bare fasiliteter – det handler om god helse og verdighet. 

Ville du anbefalt Bano baderomskonsept til andre institusjoner? 

Absolutt! Jeg ville anbefalt Bano-produktene til andre sykehjem og institusjoner. De er helt fantastiske og enkle å bruke.” 

Vi vil rette en takk til Nikolina og Heradsbygda Omsorgssenter for at dere deler deres erfaringer med oss! Vi tar med oss tilbakemeldingene videre – og jobber kontinuerlig for å utvikle løsninger som gjør en forskjell, hver eneste dag.